(Brno, 18. 12. 2020) Svet sa nám nestal je autorská prvotina, sbírka trpce-směšných textů i umělecký experiment na téma fungování umělé inteligence v dnešním světě. Co se stane, když neuronovou síť nakrmíme texty z kontroverzních online diskusí a s naučenými texty se do nich suverénně vrátíme? Jakou výpověď dává stroj o světě, když se naučí generovat motivační citáty, nebo přejmenuje všechna města a obce na Slovensku? Dadaistický rozměr na dnešní politické scéně krutě odrážejí kapitoly Kandidátna listina a Volebné programy – díky použitým materiálům aktuálních politických stran jsme jejich voliči vlastně my všichni.
Umělá neinteligence je dlouhodobý autorský výzkum hudebníka a performera Samuela Szabóa, ve kterém s nadhledem zabývá použitím nástroje umělé inteligence v kontextu soudobého post-internetového světa. Recurrent Neural Network (RNN) je algoritmus strojového učení, který se učí hledat struktury v korpusu vstupních údajů. Většina modelů Umělé neinteligence používá implementaci RNN sloužící na učení a tvorbu textů – když ji naplníme textem z Bible, naučí se generovat stejné texty, když program nakrmíme MIDI soubory s hudební informací, začne generovat MIDI soubory.
Umělá neinteligence se v tomto uměleckém projektu stává autonomním autorem, který vstupuje do kontextu aktuální literární tvorby, geografem, volebním lídrem nebo živým diskutérem v online prostředí, kde je i tak někdy těžké rozlišit, který příspěvek psal svobodný člověk, placený troll nebo robot.
Přesně takovým případem jsou například texty z úvodní kapitoly knihy: lidový internetový diskutér Andrej Dadanko se své “názory” naučil z 40 MB korpusu diskusních příspěvků z Facebooku pod články o utečencích, Romech, nebo stávky učitelů a do diskuzí se následně vrátil pod krycím jménem Daniel Andrejko. V pestrobarevném sešitu vedle sebe najdeme i básně sv. Teodora, který se potkal s online překladačem, přejmenovanou mapu měst a obcí Slovenska a také motivační citáty, které autorka Umělá neinteligence ručně přepsala a vložila do tajného deníčku ze světa, který se nikdy nestal.
Autorem konceptu je Samuel Szabó, performer a výrazná postava česko-slovenského hudebního undergroundu. Editorka a iniciátorka publikace Barbora Šedivá ke grafickému zpracování textů přizvala divadelní režisérku Lucii Repašskou. Právě její vizuální interpretace tvoří další zásadní obsahovou rovinu knihy, která důvtipně komentuje těžko rozlišitelné hranice osobního a počítačem generovaného světa. Na knize spolupracovali
i editorka Michaela Velčková a grafický designér Daniel Szabó.
Knihu je možné zakoupit na:
https://samcobratdazdoviek.bandcamp.com/album/svet-sa-n-m-nestal
http://forum4am.cz/umelaneinteligencia
INFO O AUTORECH A VYDAVATELSTVÍ
Samuel Szabó (aka Samčo, brat dážďoviek) je performer a výrazná postava česko-slovenského hudebního undergroundu. V roce 2014 získal ocenění Radio_Head Awards v kategorii Experimentální hudba, v roce 2018 se stal mistrem Slovenska ve Slam Poetry. Ve svých hudebních projektech často kombinuje terénní nahrávky přírody s alternativním písničkárstvím a publikuje je na vlastním labelu Varovec Prodakšn, spolupracuje s dalšími hudebníky a performery (účinkoval např. v operách Mira Tótha – Záhada tyče, Tyč, Oko Za Oko anebo v představení Projekt Onegin Divadla SkRAT) a jeho nejnovějším počinem je skladba „Rádio uvádza: Rok na vidieku“ na objednávku Rádia Devín Slovenského Rozhlasu. Kromě toho přednáší a publikuje texty týkající se slovenské alternativní a experimentální hudební scény a mediální kultury (časopisy Kapitál, Kloaka, online magazín 34.sk). Žije a pracuje na cestě za dalším vystoupením.
https://samcobratdazdoviek.bandcamp.com
Lucia Repašská je režisérka a umělecká šéfka inscenační platformy D’epog. Jako tvůrkyně pohybující se na rozhraní alternativní a undergroundové scény spolupracuje s výraznými osobnostmi nezávislé kultury a zabývá se fenoménem hereckého tréninku a experimentální scénickou tvorbou na půdorysu site-specific, činohry, intermédií a performance. V rámci akademické praxe na JAMU v Brně působí v Kabinetu pro výzkum divadla a dramatu, kde ve spolupráci s Ústavem biomedicínského inženýrství VUT a Laboratoří pro experimentální humanitní vědy HumeLAB zkoumá meze divácké percepce u současného publika. Tvorbou souboru D’epog i vlastní pedagogickou a lektorskou činností se pravidelně prezentuje na řadě konferencí a divadelních festivalů doma i v zahraničí. V roce 2015 vydala publikaci Skladba rozkladem: Dekompoziční principy v inscenační tvorbě.
depog.com
4AM Fórum pro architekturu a média je brněnský spolek a otevřená platforma experimentálních přístupů a různorodých aktivit týkajících se architektury, urbanismu, městského prostoru, současného umění a umění nových médií. Spolek 4AM provozoval Galerii architektury i kulturní prostor PRAHA v Brně. Kromě toho je 4AM i vydavatelstvím autorských knih a publikací, které kriticky zkoumají aktuální kulturně-společenské témata a problémy (např. Kompaktní město, Nechtěné dědictví: Architekt Jan Dvořák /1925–1998/, Martin Zet: Sochař Miloš Zet – Zdi, sokly a makety, Petr Jambor: Palimpsest, Zin 1 – 3).
Další spolupracovníci: Michaela Velčková (editorka), Daniel Szabó (editor designu)
Kontakt:
Barbora Šedivá
4AM/Fórum pro architekturu a média
Lidická 46, 602 00 Brno
www.forum4am.cz
forum4am@gmail.com